دوره 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1402 1402 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 19-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S M, Fehresti-Sani M, Fatahi A, Abyar N M. (2024). Prioritizing Promotional Options for Sesame -Products in Gorgan and Sari Cities. Agric Mark Econ. 1(1), 10-19. doi:10.61186/ame.1.1.10
URL: http://ame.sanru.ac.ir/article-1-26-fa.html
حسینی سید محمد، فهرستی ثانی مسعود، فتاحی احمد، آبیار نورمحمد. اولویت‌‌بندی گزینه‌‌های تبلیغی فرآورده‌‌های کنجد در شهرستان‌‌های گرگان و ساری اقتصاد و بازار کشاورزی 1402; 1 (1) :19-10 10.61186/ame.1.1.10

URL: http://ame.sanru.ac.ir/article-1-26-fa.html


1- گروه اقتصادکشاورزی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه اردکان، یزد، ایران
2- مرکز تحقیقات پنبه استان گلستان، گلستان، ایران
چکیده:   (1043 مشاهده)
چکیده مبسوط
مقدمه و هدف: فعالیت توزیع فرآورده‌‌های کنجد، به‌‌دلیل عدم آگاهی کامل مصرف‏‌کنندگان در مناطق مختلف کشور، دارای ریسک بالایی است. تبلیغات یکی از روش‏‌های اطلاع‌‏رسانی از فواید محصولات عرضه شده می‌‌باشد که در صورت موفقیت منجر به کاهش ریسک فعالیت و در نتیجه بهبود کسب‌‌وکار مرتبط با توزیع این محصولات در کشور می‌‏شود. لیکن موفقیت در تبلیغات وابسته به انتخاب نوع تبلیغ و اطلاع‌‏رسانی است. 
مواد و روش‌‌ها: در این پژوهش با در نظر گرفتن معیارهای مختلف در اولویت‏‌بندی ابزارهای تبلیغاتی و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی معیارهای تبلیغ و ابزارهای تبلیغ رتبه‌‌بندی گردید.
یافته‌‌ها: بر اساس نتایج، معیارهای اعتمادسازی، میزان پوشش مخاطبین و امکان تست کالا نسبت به معیارهای هزینه، عمر آگهی و اثربخشی تبلیغ در جایگاه بالاتری قرار گرفتند. همچنین رسانه‌های پخشی، بازاریابی فرد به فرد و رسانه‌های چاپی سه ابزاری هستند که بنابر نظر کارشناسان از اولویت بالاتری برخوردار بودند.
نتیجه‌‏گیری: بر اساس نتایج به‌‌دست آمده پیشنهاد می‌‌شود مدیران فروش و عرضه‌‌کنندگان فراورده‌های کنجدی با توجه به سطح کیفی محصول از رسانه‌های پخشی برای معرفی این کالا استفاده کنند که بخش اعظمی از مخاطبان را تحت پوشش قرار می‌دهد و میزان اثرگذاری آن نیز نسبت به سایر ابزارهای تبلیغاتی موثرتر می‌‌باشد. همچنین با توجه به هزینه بالای رسانه‌های پخشی، می‌توانند از ابزار بازاریابی فرد به فرد استفاده نمایند چرا که به مشتری این امکان را می‌دهد تا بتواند از محصول به عنوان تست نمونه استفاده کند و معیار اعتمادسازی را در مصرف‌‌کننده ایجاد کند.
متن کامل [PDF 973 kb]   (313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بازار محصولات کشاورزی و منابع طبیعی
دریافت: 1401/6/6 | پذیرش: 1402/4/31

فهرست منابع
1. Adebisi, M., Ajala, M., & Kehinde, T. (2011). Seed production environment and potential seed longevity of rain-fed sesame (Sesamum indicum L.) genotypes. Research Journal of Seed Science, 4(3), 166-173. https://scialert.net/abstract/?doi=rjss.2011.166.173 [DOI:10.3923/rjss.2011.166.173]
2. Al-Amin Khan, M. D., Shaikh, A. A., Rahman Khan, A., & Alrasheedi, A. F. (2023). Advertising and pricing strategies of an inventory model with product freshness-related demand and expiration date-related deterioration. Alexandria Engineering Journal, 73, 353-375. https://doi.org/10.1016/j.aej.2023.04.059 [DOI:10.1016/j.aej. 2023.04.059.]
3. Alfuraydi, A. A., Devanesan, S., Al-Ansari, M., AlSalhi, M. S., & Ranjitsingh, A. J. (2019). Eco-friendly green synthesis of silver nanoparticles from the sesame oil cake and its potential anticancer and antimicrobial activities. Journal of Photochemistry and Photobiology B: Biology, 192, 83- 89. https://doi.org/10.1016/j.jphotobiol.2019.01.011 [DOI:10.1016/j.jphotobiol.2019.01.011.]
4. Anilakumar, K. R., Pal, A., Khanum, F., & Bawa, A. S. (2010). Nutritional, medicinal and industrial uses of sesame (Sesamum indicum L.) seeds-An overview. Agricultural Conspectus Scientificus, 159-168.
5. Arman, M. H., Salehi Sadaghiani, J., Mozhdehi, S., & Nazarli, A. (2012). Calculating the degree of incompatibility of the hierarchical structure and the matrices of pairwise comparisons in the process of fuzzy hierarchical analysis. Journal of Industrial Management Studies, 10 (27), 94-117 (In Persian).
6. Aslam, F., Iqbal, S., Nasir, M., & Anjum, A. A. (2018). White sesame seed oil mitigates blood glucose levels, reduces oxidative stress, and improves biomarkers of hepatic and renal function in participants with type 2 diabetes mellitus. Journal of American College Nutrition, 26, 1-2. [DOI:10.1080/07315724.2018.1500183]
7. Azab, A. (2014). Hepatoprotective effect of sesame oil against lead-induced liver damage in albino mice: Histological and biochemical studies. American Journal of Bio Science, 2, 1-11. [DOI:10.11648/j.ajbio.s.2014020602.11]
8. Barel, A. O., Paye, M., & Maibach, H. I. (2014). Handbook of cosmetic science and technology, 3rd ed. New York: Marcel Dekker. [DOI:10.1201/b16716]
9. Bartusková, T., & Kresta, A. (2015). Application of AHP method in external strategic analysis of the selected organization. Procedia Economics and Finance, 30, 146-154. [DOI:10.1016/S2212-5671(15)01278-2]
10. Drumond, P., de Araújo Costa, I. P., Moreira, M. Â. L., dos Santos, M., Gomes, C. F. S., & do Nascimento Maêda, S. M. (2022). Strategy study to prioritize marketing criteria: An approach in the light of the DEMATEL method. Procedia Computer Science, 199, 448-455. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.01.054 [DOI:10.1016/j.procs.2022.01.054.]
11. Elleuch, M., Besbes, S., Roiseux, O., Blecker, C. & Attia, H. (2007). Quality characteristics of sesame seeds and by-products, Food Chemistry, 103(2), 641-650. https: //doi.org/10.1016/j.foodchem. 2006.09.008. [DOI:10.1016/j.foodchem.2006.09.008]
12. Falahnejad Mojarrad, A. (2013). Effective advertising and the effect of advertising on sales, Danesh Advertising, 36, 47 (In Persian). [DOI:10.4324/9780203583296-12]
13. Fallahi, F., & Dehghani, A. (2011). Concentration, advertising and profitability in Iranian industries: A dynamic panel data approach. Journal of Economic Growth and Development Approach, 1(1), 9-30 (In Persian).
14. Fang, Q., Zhu, Y., Wang, Q., Song, M., Gao, G., & Zhou, Z. (2019). Suppression of cyclooxygenase 2 increases chemosensitivity to sesamin through the Akt-PI3K signaling pathway in lung cancer cells. International Journal of Molecular Medicine, 43(1), 507-516. [DOI:10.3892/ijmm.2018.3939]
15. Hassan, A., & Wawata, I. G. (2019). Physicochemical analyses of sesame (Sesamum indicum L.) seed oil and soap produced from the oil. Equity Journal of Science and Technology, 5(1), 162-162.
16. Jia, X., Zhou, Q., Wang, J. Q., Liu, C. S, Huang, F. H. & Huang, H. (2019). Identification of key aroma-active compounds in sesame oil from microwaved seeds using E-nose and HS-SPME-GCxGCTOF/MS. Journal of Food Biochemistry, 43(10), 1-15. https://doi.org/10.1111/jfbc.12786 [DOI:10.1111/ jfbc.12786.]
17. Khosravi-Boroujeni, H., Nikbakht, E., Natanelov, E., & Khalesi, S. (2017). Can sesame consumption improve blood pressure? A systematic review and meta-analysis of controlled trials. Journal of the Science of Food and Agriculture, 97, 3087-3094. [DOI:10.1002/jsfa.8361]
18. Lee, J. Y., Lee, S. E. & Lee, D. W. (2022). Current status and future prospects of biological routes to bio-based products using raw materials, wastes, and residues as renewable resources. Critical Reviews in Environmental Science and Technology, 52, 2453-2509. https://doi.org/10.1080/10643389.2021.1880259 [DOI:10.1080/ 10643389.2021.1880259.]
19. Mobaraki, M., Rezvani, M., Yadollahi Farsi, J., & Toghraiee, M. (2016). Conceptual model of entrepreneurial marketing mix in creative art-based businesses. New Marketing Research Journal, 6(3(22)), 37-51. (In Persian).
20. Mohamadian, M., Parhizkar, M. M., & Dargi, G. (2010). Identifying and prioritizing effective parameters in internet advertising. Global Media Journal-Persian Edition, 5(1), 1-16. (In Persian).
21. Mohammadi, S., & Esmaili, N. (2011). Prioritization of advertising media based on the AIDA model with the AHP method in the production sector of the sports industry. Sports Management Studies, 4(15), 77-91 (In Persian).
22. Movahed, A., Amanpour, S., & Naderi, K. (2012). Urban tourism marketing based on branding with analytical hierarchy process (AHP), (Case study of Kermanshah city). Journal of spatial planning, 3(3), 17-36. (In Persian).
23. Mujtaba, M. A., Cho, H. M., Masjuki, H. H., Kalam, M. A., Ong, H. C., Gul, M., ... & Yusoff, M. N. A. M. (2020). Critical review on sesame seed oil and its methyl ester on cold flow and oxidation stability. Energy Reports, 6, 40-54. [DOI:10.1016/j.egyr.2019.11.160]
24. Nahidi, M. Faruzandeh, L., & Mehrani, H. (2008). Investigating the effectiveness of advertising media and their rating from the customers' point of view based on the AIDA model in Akhwan Jam production company. Payam Noor University Master's thesis (In Persian).
25. Nakamura, Y., Okumura, H., Ono, Y., Kitagawa, Y., Rogi, T., & Shibata, H. (2020). Sesame lignans reduce LDL oxidative susceptibility by downregulating the platelet-activating factor acetylhydrolase. European Review for Medical and Pharmacological Sciences, 24, 2151-2161.
26. Nematian, T., Fatehi, M., Hossein pour, M., & Barati, M. (2021). One-pot conversion of sesame cake to low N-content biodiesel via nano-catalytic supercritical methanol. Renew Energy, 170, 964-973. [DOI:10.1016/j.renene.2021.02.042]
27. Ogunsola, O. & Fasola, T. (2014). The antibacterial activities of Sesamum indicum Linn. leaf extracts. Advances in Life Science and Technology, 18, 1-5.
28. Onsaard, E. (2021). Sesame proteins. International Food Research Journal, 19(4), 1287-1295. ORMVA-Tadla (Office Régional de Mise en Valeur Agricole du Tadla, Maroc). Available from https://www.ormva-tadla. ma/ormvat/office.
29. Qudsipour, H. (2005). Discussions in multi-criteria decision making, multi-objective planning (weighting methods after solving). Publication Center of Amirkabir University of Technology (In Persian).
30. Report on the economic situation of production in Yazd province. (2021). Yazd province industry, mining, and trade organization.
31. Saaty, T. L. (1980). The analytic hierarchy process: Planning, priority setting, resource allocation. New York: McGraw-Hill International Book Company.
32. Saaty, T. L. (2008). Decision-making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1, 83-98. [DOI:10.1504/IJSSCI.2008.017590]
33. Saeedi, N., & Movahhedi, M. M. (2020). Categorizing the Drivers of Consumer Acceptance of SMS Advertising by Fuzzy Topsis Technique (Case study: Agriculture bank). Agricultural Economics Research, 12(47), 73-98 (In Persian).
34. Sharma, A. K., Saxena, M. & Sharma, R. (2017). Synthesis, spectroscopic and fungicidal studies of Cu (II) soaps derived from groundnut and sesame oils and their urea complexes. Bulletin of Pure and Applied Sciences-Chemistry, 36(2), 26-37. [DOI:10.5958/2320-320X.2017.00004.8]
35. Shasmitha, R. (2015). Health benefits of Sesamum indicum: A short review. Asian Journal of Pharmaceutical and Clinical Research, 8: 1. e3.
36. Siao, A. C., Hou, C. W., Kao, Y. H., & Jeng, K. C. (2015). Effect of sesamin on apoptosis and cell cycle arrest in human breast cancer mcf-7 cells. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 163779-163783. [DOI:10.7314/APJCP.2015.16.9.3779]
37. Taleghani, M., Shahroudi, K., & Sanei, F. (2012). Comparison between AHP and FAHP in buyer preferences ranking (Case study: Household industry). Journal of Operational Research and Its Application, 9 (32), 81-91 (In Persian).
38. Toloi, R. C., Reis, J. G. M., Toloi, M. N. V., Vendrametto, O., & Cabral, J. A. S. P. (2022). Applying analytic hierarchy process (AHP) to identify decision-making in soybean supply chains: A case of Mato Grosso production. Revista de Economia e Sociologia Rural, 60(2), e229595. https://doi.org/10.1590/1806-9479.2021.229595 [DOI:10.1590/1806-9479.2021.229595.]
39. Vasanthi, E. A. P. & Rajavel, D. S. (2021). Biopesticidal effect of sesamin on subterranean termite, Odontotermes Obesus (Termitidae, Isoptera). Journal of the Entomological Research Society, 45(3): 444-446. https://doi.org/10.5958/0974-4576.2021.00069.4 [DOI:10.5958/0974- 4576.2021.00069.4.]
40. Vilhena, L. C. T., & Ribeiro, P. C. C. (2015). Stock management and vendor managed inventory: A case study in a supermarket network. Revista Produção e Desenvolvimento, 1(1), 50-59. [DOI:10.32358/rpd.2015.v1.60]
41. Warra, A. A. (2011). Sesame (Sesamum indicum L.) seed oil methods of extraction and its prospects in the cosmetic industry: A review. Bayero Journal of Pure and Applied Sciences, 4(2), 164-168. [DOI:10.4314/bajopas.v4i2.33]
42. Weldemichael, M. Y., & Juhar, H. M. (2018). Sesame (Sesamum indicum L.): Existing status, features, significance and new approaches for improvement in the case of Ethiopia: A review. World Journal of Biology and Medical Science, 5(2), 1-14.
43. Wu, M. S., Aquino, L. B. B., Barbaza, M. Y. U., Hsieh, C. L., De Castro-Cruz, K. A., Yang, L. L., & Tsai, P. W. (2019). Anti-inflammatory and anticancer properties of bioactive compounds from Sesamum indicum L. - A review. Molecules, 24, 4426. [DOI:10.3390/molecules24244426]
44. Yin, W. T., Ma, X. T., & Wang, X. D. (2019). Volatile composition and sensory evaluation of sesame oils extracted by different processes. China Oils Fats, 44, 8-13.
45. Zeweil, M. M., Sadek, K. M., Taha, N. M., El-Sayed, Y., & Menshawy, S. (2019). Graviola attenuates DMBA-induced breast cancer possibly through augmenting apoptosis and antioxidant pathway and downregulating estrogen receptors. Environmental Science and Pollution Research, 26 (15), 15209-15217. [DOI:10.1007/s11356-019-04920-w]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اقتصاد و بازار کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Agricultural Market and Economics

Designed & Developed by : Yektaweb