پاییز و زمستان 1402                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
چکیده:   (44 مشاهده)
مقدمه و هدف: بسته‌‌بندی یک محصول، ترکیبی از عناصر گوناگون است که هر یک از آنها می‌‌توانند در رفتار خرید مصرف‌‌کننده مؤثر باشند. یکی از عناصر مهم بسته‌‌بندی، عناصر اطلاعاتی مندرج بر روی بسته‌‌بندی است. در این پژوهش، تأثیر چهار نوع اطلاعات بسته‌‌بندی اعم از اطلاعات اجباری، اطلاعات بازاریابی، اطلاعات تغذیه‌‌ای و اطلاعات محیط‌‌زیستی  بر ترجیحات مصرف‌‌کنندگان محصولات لبنی در شهر نور استان مازندران در سال 1400 مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش‌‌ها: این تحقیق به‌‌لحاظ هدف، کاربردی و به‌‌لحاظ نحوه اجرای پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزار جمع‌‌آوری داده‌‌ها، پرسشنامه محقق‌‌ساخته بوده است که به‌‌روش نمونه‌‌گیری در دسترس بین 384 نفر از مشتریان فروشگاه‌‌های مواد غذایی شهر نور توزیع شد. پایایی پرسشنامه از طریق سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد و روایی آن از طریق روایی همگرا و روایی واگرا تأیید شد. در این پژوهش از روش معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از قدرت پیش‌‌بینی متوسط برخوردار بوده به‌‌طوری که متغیرهای مستقل با هم توانسته‌‌اند 37/7 درصد تغییرات رفتار مصرف‌‌کننده را تبیین کنند. در این راستا، اطلاعات قانونی با ضریب مسیر 0/55، اطلاعات محیط‌‌زیستی با ضریب مسیر 0/33 و اطلاعات بازاریابی با ضریب مسیر 0/275 به ترتیب بیشترین تأثیر مثبت و معنی‌‌داری بر رفتار خرید مصرف‌‌کننده داشته‌‌اند.

نتیجه‌‌گیری: یافته‌‌های تحقیق نشان داد که انواع اطلاعات بسته‌‌بندی بر رفتار و ترجیحات مصرف‌‌کنندگان مؤثر است؛ همین طور، اطلاعات بازاریابی بر رفتار خرید مصرف‌‌کننده تأثیر مثبت و معنی‌‌داری دارد. پیشنهاد می‌‌شود به‌‌منظور جلب توجه بیشتر مصرف‌‌کنندگان، اطلاعات مربوط به شرایط نگهداری محصولات به‌‌وضوح و کامل در دسترس آنها قرار گیرند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بازار محصولات کشاورزی و منابع طبیعی
دریافت: 1402/3/2 | پذیرش: 1402/3/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اقتصاد و بازار کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Agricultural Market and Economics

Designed & Developed by : Yektaweb