دوره 1، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1402 1402 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 62-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mojaverian S M, Eshghie F, Hossini Kolej S Z, Shahnori M. (2024). Investigating the Effect of Marketing Information on the Packaging of Dairy Products (Case Study: Noor City - Mazandaran Province). Ame. 1(2), 51-62. doi:10.61186/ame.1.2.51
URL: http://ame.sanru.ac.ir/article-1-40-fa.html
مجاوریان سید مجتبی، عشقی فواد، حسینی کالج سیده زهرا، شاهنوری ماریا. بررسی تأثیر اطلاعات بازاریابی بر بسته‌‌بندی محصولات لبنی (مطالعه موردی: شهر نور- استان مازندران) اقتصاد و بازار کشاورزی 1402; 1 (2) :62-51 10.61186/ame.1.2.51

URL: http://ame.sanru.ac.ir/article-1-40-fa.html


گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
چکیده:   (295 مشاهده)
مقدمه و هدف: بسته‌‌بندی یک محصول، ترکیبی از عناصر گوناگون است که هر یک از آنها می‌‌توانند در رفتار خرید مصرف‌‌کننده مؤثر باشند. یکی از عناصر مهم بسته‌‌بندی، عناصر اطلاعاتی مندرج بر روی بسته‌‌بندی است. در این پژوهش، تأثیر چهار نوع اطلاعات بسته‌‌بندی اعم از اطلاعات اجباری، اطلاعات بازاریابی، اطلاعات تغذیه‌‌ای و اطلاعات محیط‌‌زیستی  بر ترجیحات مصرف‌‌کنندگان محصولات لبنی در شهر نور استان مازندران در سال 1400 مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش‌‌ها: این تحقیق به‌‌لحاظ هدف، کاربردی و به‌‌لحاظ نحوه اجرای پژوهش، پیمایشی از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزار جمع‌‌آوری داده‌‌ها، پرسشنامه محقق‌‌ساخته بوده است که به‌‌روش نمونه‌‌گیری در دسترس بین 384 نفر از مشتریان فروشگاه‌‌های مواد غذایی شهر نور توزیع شد. پایایی پرسشنامه از طریق سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد و روایی آن از طریق روایی همگرا و روایی واگرا تأیید شد. در این پژوهش از روش معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از قدرت پیش‌‌بینی متوسط برخوردار بوده به‌‌طوری که متغیرهای مستقل با هم توانسته‌‌اند 37/7 درصد تغییرات رفتار مصرف‌‌کننده را تبیین کنند. در این راستا، اطلاعات قانونی با ضریب مسیر 0/55، اطلاعات محیط‌‌زیستی با ضریب مسیر 0/33 و اطلاعات بازاریابی با ضریب مسیر 0/275 به ترتیب بیشترین تأثیر مثبت و معنی‌‌داری بر رفتار خرید مصرف‌‌کننده داشته‌‌اند.

نتیجه‌‌گیری: یافته‌‌های تحقیق نشان داد که انواع اطلاعات بسته‌‌بندی بر رفتار و ترجیحات مصرف‌‌کنندگان مؤثر است؛ همین طور، اطلاعات بازاریابی بر رفتار خرید مصرف‌‌کننده تأثیر مثبت و معنی‌‌داری دارد. پیشنهاد می‌‌شود به‌‌منظور جلب توجه بیشتر مصرف‌‌کنندگان، اطلاعات مربوط به شرایط نگهداری محصولات به‌‌وضوح و کامل در دسترس آنها قرار گیرند.
متن کامل [PDF 2314 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بازار محصولات کشاورزی و منابع طبیعی
دریافت: 1402/3/2 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار: 1402/12/20

فهرست منابع
1. Aaker, D. A., & Keller, K. L. (1990). Consumer evaluations of brand extensions. Journal of Marketing, 54(1), 27-41. [DOI:10.1177/002224299005400102]
2. Aday, M. S., & Yener, U. (2014). Understanding the buying behaviour of young consumers regarding packaging attributes and labels. International Journal of Consumer Studies, 38(4), 385-393. [DOI:10.1111/ijcs.12105]
3. Alimohammadin, S., & Arefi, H. (2020). The role of food packaging graphics in supply and demand growth: Case study of Daily and Kalleh products. Painting Graphic Research, 2(3), 177-190. doi:10.22051/pgr.2019.26893.1037 (In Persian).
4. Anselmsson, J., Burt, S., & Tunca, B. (2017). An integrated retailer image and brand equity framework: Re-examining, extending, and restructuring retailer brand equity. Journal of Retailing and Consumer Services, 38, 194-203 [DOI:10.1016/j.jretconser.2017.06.007]
5. Azimi, H., Laiktar, S., & Bathai, S. M. (2014). Logo: Threats and opportunities of the brand. Paper presented at the the second national conference of applied research in management and accounting sciences, Tehran (In Persian).
6. Benachenhou, S., Guerrich, B., & Moussaoui, Z. (2018). The effect of packaging elements on purchase intention: Case study of Algerian customers. Management Science Letters, 8(4), 217-224. [DOI:10.5267/j.msl.2018.2.004]
7. Dörnyei, K. R., & Gyulavári, T. (2016). Why do not you read the label? An integrated framework of consumer label information search. International Journal of Consumer Studies, 40(1), 92-100. [DOI:10.1111/ijcs.12218]
8. Ebrahimi, A., Alavi, S. M., & Najafi Siahroudi, M. (2015). Investigating the effect of the aesthetic aspect of packaging on the intention to buy goods and preference for packaging. New Marketing Research Journal, 5(2), 184-163 (In Persian).
9. Feiz, D., bagheri garbollagh, h., & radfar, S. (2018). Examining the factors affecting on customer complaint behavior: With the mediator role of post-purchase regret in the fashion clothing Industry. New Marketing Research Journal, 8(2), 199-216 doi:10.22108/nmrj.2018.109676.1613 (In Persian).
10. Feiz, D., & Salahshour, A. (2008). The role of packaging in marketing, (Master's thesis). Semnan University (In Persian).
11. Feiz, D., Zarei, A., & Ashrafi, F. (2015). The impact of the package design on the select consumers. Journal of Business Management Perspective, 14(22), 175-194 (In Persian).
12. Gabbott, M. T., & Hogg, G. (1998). Consumers and services. John Wiley & Sons.
13. Habibi, A., & Kolahi, B. (2022). Structural equation modeling and factor analysis. Tehran: Academic Jihad (In Persian).
14. Habibi, A., & Sarabadani, M. (2022). SPSS practical training. Tehran, Narvan.
15. Hajian, P., & Hajian, P. (2017). The effect of packaging on the perceived quality of customers in the food industry (Case study: Laleh sari dairy products company). Paper presented at the the second international conference and the fourth national conference on management and humanities research, University of Tehran (In Persian).
16. Hamlin, R. P., Gin, M., Nyhof, F., & Bogue, J. (2017). Package graphic design development: An experimental test of the validity of focus groups as a consumer research input. British Food Journal, 119(9), 1953-1968. [DOI:10.1108/BFJ-09-2016-0428]
17. Henseler, J., & Sarstedt, M. (2013). Goodness-of-fit indices for partial least squares path modeling. Computational Statistics, 28, 565-580. [DOI:10.1007/s00180-012-0317-1]
18. Hogg, M. K., Cox, A. J., & Keeling, K. (2000). The impact of self‐monitoring on image congruence and product/brand evaluation. European Journal of Marketing, 34(5/6), 641-667. [DOI:10.1108/03090560010321974]
19. Karimani, N., & Mousavi, S. (2019). Investigating the effect of packaging on the buying behavior of food consumers (Case study: Consumers of dairy products of Cyrus chain stores in Ilam city. Paper presented at the the second national conference of modern ideas in business management, Tehran (In Persian).
20. Khodabakhshi, M., & Sadeghi, A. (2017). Investigating the effect of packaging size and design on purchase intention and customer satisfaction. Science and Technology Package, 8(31), 30-41 (In Persian).
21. Khodayari, M. (2017). Examining validity and reliability in research. Educational pamphlet of Tabriz university of medical sciences and medical services (In Persian).
22. Konstantoglou, A., Folinas, D., & Fotiadis, T. (2020). Investigating food packaging elements from a consumer's perspective. Foods, 9(8), 1097. [DOI:10.3390/foods9081097]
23. Kovač, A., Kovačević, D., Bota, J., & Brozović, M. (2019). Consumers' preferences for visual elements on chocolate packaging. Journal of Graphic Engineering and Design, 10(1), 13-18. [DOI:10.24867/JGED-2019-1-013]
24. Löfgren, M., & Witell, L. (2005). Kano's theory of attractive quality and packaging. Quality Management Journal, 12(3), 7-20. [DOI:10.1080/10686967.2005.11919257]
25. Mahdavi Mazdeh, M. M., Heydari, M., & Aghaei, S. (2012). Explaining the position of marketing stimuli in persuading consumers of dairy products: A case study of northern and central areas of Tehran. Economics and Trade Quarterly, 27, 28, 45-65 (In Persian).
26. Mahdieh, O., & Karimi, P. (2020). Investigating the effect of visual and informational elements of packaging on the behavior of buyers of food and health products. Packaging Quarterly, 11(41), 21-36.
27. Mahdieh, O., & solimani, C. (2018). Relationship between packaging information and consumer purchase behavior (Food products as a case study). Consumer Behavior Studies Journal, 5(1), 81-99 (In Persian).
28. Mohammadbeigi, A., Mohammadsalehi, N., & Aligol, M. (2015). Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 13(12), 1153-1170. http://journal.rums.ac.ir/article-1-2274-fa.html (In Persian).
29. Mojaverian, S. M., Amirnejad, H., & Ahmadi Kaliji, S. (2021). Investigating the consumers' preference and behavior for dairy products based on the nested structure in Sari, Iran. Agricultural Economics Research, 12(48), 123-144 (In Persian).
30. Molina-Besch, K. (2016). Prioritization guidelines for green food packaging development. British Food Journal, 118(10), 2512-2533. [DOI:10.1108/BFJ-12-2015-0462]
31. Park, J., & Hill, W. T. (2018). Exploring the role of justification and cognitive effort exertion on post-purchase regret in online shopping. Computers in Human Behavior, 83, 235-242. [DOI:10.1016/j.chb.2018.01.036]
32. Philip, K., Veronica, W., John, S., & Gary, A. (2005). Principles of marketing (4th European edition). Harlow: Pearson Education.
33. Rahimnia, F., & Alavi, S. M. (2008). Investigating market competitive forces on product packaging strategies using Porter's model. Business Review Journal, 31, 6-15 (In Persian).
34. Schutz, R. W., Eom, H. J., Smoll, F. L., & Smith, R. E. (1994). Examination of the factorial validity of the group environment questionnaire. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65(3), 226-236. [DOI:10.1080/02701367.1994.10607623]
35. Shahbazi, H. (2016). Generic dairy advertising effects in a multi-market equilibrium. Agricultural Economics, 10(3), 89-112. doi:10.22034/iaes.2016.22185.
36. Soltani, M., Jafari, S. M., & Majidi, S. S. (2018). Identifying the elements of consumer buying decision and the impact of intellectual involvement on them: The case study of Qom Sohan industry. Iranian Journal of Food Science and Industry, 14(72), 243-257 (In Persian).
37. Stewart, B. (1995). Packaging as an effective marketing tool. CRC Press.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به اقتصاد و بازار کشاورزی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Agricultural Market and Economics

Designed & Developed by : Yektaweb